Vroeger reden er treinen, maar in de toekomst wordt het wellicht het domein van wandelaars. Op de voormalige spoorlijnroute tussen Harlingen en Minnertsga wordt mogelijk een wandelpad gerealiseerd.
De dorpen Wijnaldum, Sexbierum, Pietersbierum, Oosterbierum, Klooster-Lidlum, Tzummarum, Firdgum en Minnertsga zijn bezig met het uitwerken van de plannen. De route loopt grotendeels langs de voormalige spoorlijnroute en moet de treffende naam Spoarpaad gaan krijgen.
Om de route te voltooien zijn er nog wel twee nieuwe, kleinschalige bruggen nodig. Het gaat om een voetgangersbrug over de Sexbierumervaart en een kleine loopbrug bij Sexbierum. De kosten moeten worden gedekt door de Regiodeal Noordwest-Fryslân en de gemeenten Harlingen en Waadhoeke. De gemeenteraad van Waadhoeke beslist op donderdag 23 april over haar bijdrage. (Zie agendapunt 9 - Spoarpaad)
Een van de doelen van het Spoarpaad is om meer toeristen naar het noordwesten van Friesland te trekken. De initiatiefnemers spreken in de plannen van ‘een unieke kans om de dorpen aan de voormalige spoorlijn wandelend met elkaar te verbinden.’
Bron: Leeuwarder Courant



